الاثنين، 21 سبتمبر 2009

كل يوم وانا معاكم ................الف والف عيد




حبببتى عيلتى بعشقها وبعشق كل واحد فيها من اصغرهم لا كبرهم 


ومش متخيلة انى اقدر اعيش من غيرهم

كل عيد من يوم متولدت واحنا متعودين اننا نصحى الساعة 4 الفجر 


اذا نمنا اساسا نبدا نلبس ونمشى على 5.30ص

بالعربية فى الطريق لعزبتنا

وطول الطريق الى هو مش كبير اساسا بنفضل نقول تكبيرة العيد 


بصوت عالى ......الله اكبر الله اكبر الله اكبر لا اله الا الله

................الله اكبر الله اكبر ولله الحمد

وغالبا بنتقابل كلنا بالعربيات عند مدخل العزبة

انه ديما تقولنا متدخلوش بالعربيات مع بعض اصلها بتخاف من الحسد!!!


 عشان بنكون كتييييييييييير اوى
بس والله عندها حق
 
العزبة دى اساسا بتاع جد بابا وماما ومش كبيرة خالص

بس احلى ما فيها انك بتبقى حاسس بامان

وانت ماشى فيها لان كل البيوت الى فيها قريبى بغص النظر عن صلة القرابة

!!! يعنى كل واحد ماشى بقوله يا عمى يا جدى........مع انى معرفشى 


هو يقرب ليه ايييييه اساسا

واجمل ما فيها ان فيها اهل بابا وماما لانهم قرايب

بعد صلاة العيد تبدا حملة الصواريخ بمختلف انوعها واشكالها

كل عيد اقول خلاص يا بت انتى كبرتى بقى وسيبك من شغل العيال


 والصواريخ بس صراحة مبقدرشى اقاوم

ونبدا بقى نلف فى العزبة بيت بيت ونعيش بقى

الاختلاف الوحيد فى العيد ده ان اخويا مش معانا لانه مسافر


 ربنا يوفقك يا حمودى

هو انا بجد ارتحت من التصوير اللى كنت بتخلينى اصوره ليك كل عيد وسط الزرع والارض

بس اطمن مصورتش حد خااااالص لانى مقدرشى اصور غيرك يا فنان

.وحشتنى يا احمد

وبعدين نرجع ناكل رنجة اوسمك والكلام ده

بيبدا اليوم يتاكل حتة حتة وانا فى منتهى السعادة لحد مييجى وقت المرواح


 والاجانب طبعا مش عيزة تروح :))

بس اكتر لحظة مبحبهاش فى اليوم ده من وانا صغيرة لحد النهرده 


هو وانا مروحة بحس ان اليوم ده مش هيتعوض

وبيبقى يوم خرافى بس بجد والله انا اى يوم اتجمع فيه انا وعيلتى 


بيبقى عندى عييييد

وبعدين اجى الفيوم بقى اخرج انا واصحابى البناويت ونروح النادى

وخلاااااااااااااص بيخلص العيد اللى ديما وابدا ان شاء الله سعيد

ويلا بقى

ببيااااااااااااااااااااااااااااى


هناك 5 تعليقات:

  1. كل سنة وحضرتك طيبه

    ردحذف
  2. غير معروف
    وحضرتك طيب يا فندم

    ردحذف
  3. كل سنة وانتى طيبة ويارب يخليهملك ليكى ويبقى دايما عيد سعيد عليكى

    ردحذف

ما يلفظ من قول الا لديه رقيب عتيد