الجمعة، 11 سبتمبر 2009

عمنا................صلاح جاهين



بحرالحياة مليان بغرقى الحياة

صرخت خش الموج فى حلقى ملاه

قارب نجاه صرخت........قارب نجاة

قالو مفيش غير هو الحب قارب نجاة

!!!وعجبى

ياباب يا مقفول.....أمتى الدخول

صبرت ياما والى يصبر ينول

دقيت سنين والرد يرجع لى مين؟؟؟

لو كنت عارف مين انا اقول

!!!وعجبى
ياسك وصبرك بين ايديك وانت حر

تياس ما تياس الحياة راح تمر

انا دلوقتى من ده ومن ده وعجبى

لقيت الصبرمر وبرضه الياس مر

!!!وعجبى

انشد ياقلبى غنوتك للجمال

وارقص فى صدرى من اليمين للشمال

ماهوش بعيد تفضل لبكرة سعيد

ده كل يوم فيه الف الف احتمال

!!!وعجبى

لو فيه سلام فى الارض واطمئنان وامان

لو كان مفيش ولا فقر ولا خوف ولا جبن

لو يملك الانسان مصير كل شئ

اناكنت اجيب للدنيا ميت الف ابن

!!!وعجبى
جالك اوان وعرفت مشى الجنايز

كيف شفتها ياعبدرب اللذايذ

قال:شفت شيل بالحيل فقيراوامير

كما شالوا فى الحماميرفواضى القزايز

!!!وعجبى

مرات افوق ويحل عنى غبايا

وافتكر انى فهمت كل الخبايا

وافتح شفايفى عشان اقول الدرر

مأقولشى غيرحبة غزل فى الصبايا

!!!وعجبى

ولدى نصحتك لماصوتى اتنبح

متخفشى من جنى ولامن شبح

وان هب فيك عفريت قتيل اساله

مادفعش ليه عن نفسه يوم ما اندبح

!!!وعجبى

اناقلبى كان شخشيخة اصبح جرس

جلجلت بيه صحيوا الخدم والحرس

انا المهرج وخفتوا ليه وقمتوا ليه

لا فى ايدى سيف ولا تحت منى فرس

!!!وعجبى

يا طيرياعالى فى السماطظ فيك

ما تفتكرشى ربنا مصطفيك

برضك بتاكل دود وللطين تعود

تمص فيك يا حلو...ويمص فيك

!!!وعجبى

ياحزين ياقمقم تحت بحور الضياع

حزين انا زيك وايه مستطاع

الحزن مابقالهوش جلال ياجدع

الحزن زى البرد....زى الصداع

!!!وعجبى

يامشرط الجراح امانة عليك

وانت فى حشايا تبص من حواليك

فى نقطة سوده فى قلبى بدأت تبان

شيلها كمان.....والفضل يرجع ليك

!!!وعجبى

...اناشاب لكن عمرى الف عام

وحيد لكن بين ضلوعى رخام

خايف ولكن خوفى منى انا

...اخرس ولكن قلبى مليان كلام

!!!وعجبى

صلاح جاهين

هناك تعليقان (2):

  1. انا بحب جاهين اوى .. شكرا بجد على الرباعيات التحفة دى

    ردحذف
  2. جوسيان
    اه والله بجد صلاح جاهين ده ملوووووووش حل

    ردحذف

ما يلفظ من قول الا لديه رقيب عتيد