الأربعاء، 17 أبريل 2013

العادى بتاع اى يوم



انا : بـــــــابــــــــــا وطى التليفزيون ع الاخبار دى مش عارفة اذاكر
يــا لميا وطى الجهاز ع القران يابنتى مش عارفة اركز
ياجماعة والله حرام كده يابابا يابابا وطى يييييييييييييييه يابابا سامعنى
لميــا : الحق يابابا دى بتزعقلك
بابا: لااا استحالة دى اسماء دى ملح وسكر البيت
لمياا: ياربى عليك مش هتتغير خالص يابابا
لمياء:( موطية صوتها ) اسمااااء اسماااء بابا بيقول انه اتخنق منك ومش عارف يسمع منك حاجة وانه حاسس انه محبوس بسببك
اسماء : هيهيهيهيهيهيه( ضحكة باستخفاف) ابويا يقول عليا كده اجرى ياشاطرة

ماما : مقدمة عليا من جوه
يابنتى انا اللى اعرفه الواحد يقعد ف اوضته يذاكر لكن تبقى قاعدة ف الصالة كده ومراقبة اللى رايح واللى جاى دى مش اسمها مذاكرة اصلااا انتى بتضحكى ع نفسك

بهدلتى المكان حرام عليكى واية ورق الانجليزى بتاع ثانوى ده مطلعاه ليه بهدلتى الانتريه والصفرة 
يا اسماء مش كده يابنتى والله حرام انا الصالة دى اخدت 3 ساعات تنضيف ده يرضى ربنا ده اللى بتعملوه فيا
ولاحد بيساعدنى خالص
والله انتو هتتحسبوا
انا : ( مع بحليقة كبيرة ) اية اللى بتقوليه ده بتدعى عليا ياباااااااباا يابااااااااابا تعالى شوف امى بتدعى عليا بتقولى هتتحسبوا عليا... يعنى ربنا غاضب عليا
بابا ف طريقة للصالة وانا شغالة كلام
تعالوا شوفوا ياناس ياللى بتقولولى بتحبى ابوكى اكتر ليه ده لو بابا مكانك عمره عمره مايقولى كلمة ذى دى 
ماما : تضحك هههههههه 
بابا :( مع ابتسامته البربرية ) ليه كده يا ... ( اسم امى)  تقوللها كلمة فظيعة ذى دى
امى بتبص باسبهلال فيه اية لا واللـــــــــه ماشى يا اسماء استقوى اكتر
بابا: ( مستغل فرصة تمجيدى فيه ) يملس ع شعرى اللى اصلا مبيكنشى متسرح
ويقولى حببتى يابنتى لو بايدى مخلكيش تذاكرى والله خالص حرام الوقت اللى بتضيعيه بعيد عنى ( انا مع بحليقة وفى سرى لا والله فعلا فعلا تصدق هصدق انا كده)

بابا مكمل كلامه  : انا هدخل اقفل البيبان عليهم وهوطى التليفزيون خااااالص
انا بقى امسك خدوده عثل عثل يانااااااااس وهو يخبى خدوده منى بايديه مع ابتسامته العثـــل يانهار عثل ع العثل اللى متعسل بيه يا والدى ياعثل
 يدخل بابا يقفل الباب علي محمد ولمياء حيث القران وعليه حيث التليفزيون والاخبار

وهو بالظبــــــــــــط ثوانى معدودة وكأن شيئا لم يكن

محمد يخرج من الاوضة سايب الباب ع الجهاز  مفتوح للحمام 
ويخرج يفتح ع بابا اوضته
محمد : بقولك يابابا  مش هتريحنى من مشاوير كل يوم ب العربية دى 
بابا متنرفز : خلاص يامحمد اركب موصلات بعصايتى دى 
وهوباااااااااااا تخرج اختى يامحمد كفايا سبته امبارح اصلااااااا لو احمدعرف ان بابا ركب مواصلات هيبهدل الدنيا 
محمد : متمتما حلوة شغلانة السواق دى مستكملا واظن بردوا ان مشاوير افراحك انتى واختك دى مش مسئول عنها 
لمياء : يابنى دى مسئولية عليك وبعدين بتتعب ف اية اصلا هو انت شايلنا ع رجليك وبعدين يابابا مش قولتلك هات  ( عم ميلاد ) يعلمنا السواقة 
محمد مستنكرا : ادى دقنى ان اتعلمتى حاجة انتى واختك اصلا انتو اخدتوا ع مشورتى لكن والله انا ماهوصل حد بعد كده وكفايا مستحمل مشاوير بابا اللى مبتخلصشى 
   
انــــــا ورا ضهرهم: ( وبكون خلاص فعلا طلعت من شعورى )  لا والله فعلا فعلا اللى بيحصلى ده طبيعى 
يعنى بجد لامؤاخذة كده عااااادى بعد الصوات اللى صوته ده كله ميجبش نتيجة 
بقالكم ساعة ياظلمه  بتردوا ع بعض يعنى اعمل اية هه اعمل اية اشوف ليا سكن مغتربات مثلا 
لميا : ياشيخة روحى 
محمد : يابنتى انتى بقالك 50سنة بتذاكرى ومفيش جديد عاتشى يعنى عاتشى 
انا : والله انا ماهقعد فى بيت المجانين ده انا هلم هدومى واسيب البيت انا رايحة العزبة بكرة 

هذا بيتـــــــى وانا جداااااا احبه