الخميس، 8 أكتوبر 2009

صفحة...........من صفحات الحياة

وانا قعدة النهرده افتكرت موقف جمييييييييل جدا حصل من فترة مش كبيرة

الموقف ده هو ان خالوكان بيصلى الجمعة فى مسجد

!!!وطبعا لا يخفى على احد سرقة الجزم من المساجد

المهم السرقة المرة دى كانت من نصيب خالوا طلع من المسجد ملقيش الجزمة

فبيسال الرجالة اللى خرجين من المسجد لقيهم جريوا وراحوا جابوا راجل ماشى من قفاه

طبعا واضح انهم عرفينه وانه استاذ فى سرقة الجزم

المهم نزلوا فيه ضرب مبرح بالجزمة بتاع خالو

!!!وخالوا قعد يقولوهم خلاص ياجماعة سبوه......يا جماعة انا مسامح


 ولاكان حد سمعه ولا كانه هو صاحب الحق

راح خالو أخد الجزمة وقالهم لو ناويين تضربوه يبقى مش بالجزمة 


وانا مسمحه ومش هبلغ حد ومشى وسبهم وهو مضايق اخر حاجة انهم ضربوه بالجزمة

لانها لاتليق بالصفة الادمية اللى ربناعز وجل كرمنا بيها

*وفى يوم خالوا ماشى بالعربية فى شارع فشاف الراجل *الحرامى بتاع الجزمة 
نده عليه

فالراجل اول مـ شافه ضحك وقاله انا مبسوط منك جدا انك مرضتشى تخليهم يضربونى بالجزمة

وانا بطلت سرقة خلاص يا باشا

فسالوا خالوا انت كنت هتبيع الجزمة بكام؟؟؟ قالوه ب10جنية

راح خالوا قالوا طيب خد ال 10جنية دى

يعنى انت لو اشتغلت وحاولت تكسب بالحلال

ربنا هيرزقك حتى ولو كان قليل بس اكيد هيبقى فيه لذة تانية 
وى وى !!

طبعا الله اعلم اذا كان هو بطل سرقة زى مبيقول ولا لأ

بس الاكيد المؤكــد ان المعاملة الخلوقة

سابت فى نفس الراجل ده اثر ايجابى بغض النظر هو تاب ولا لأ

طبعا الموقف ده فكرنى بموقف تانى


كنت قاعدة انا واختى وحدنا فى الشقة

وشاب صغير او صبى دخل عمارتنــا يسرق حاجات من فوق السطح 


المهم جارنا اللى فى الدور الاخير حس بيه طلع طبعا جابه من قفاه

وجره على السلم زى شوال الدرة !!!

ونازل فيه تلطيش طبعا الناس اتجمعت واللى بيبص من البلكونة والكلام ده

وجارنا العزيز  دماغه وميت الف جزمة انه لازم يبلغ البوليس

مفيش مشكلة

مش هقولك ليه مخدتوش على جنب وكلمته بالحسنى وشفت ايييه مشكلته

ولو قدرت تساعده ساعده مهى فلوسك دى مش ملكك دى من عند ربنا

مش هقولك ليه مصدقتش انه فعلا  مخنوق من الدنيا واقل القليل معندوش


 وان وراه علاج عايز يجيبه لوالدته

لان ردك الطبيعى هو*قالوا للحرامى احلف*

بس انا طبعا ردى عليك ان اكيد هو مش بيسرق من فراغ وان لو كان حلفانه غلط

بس الاكيد المؤكد انه عنده ظروف قهرية

بس انا كان نفسى اسالك لما انت ناوى تبلغ البوليس ليه مسحبتش الواد من سكات ووديته القسم

ليه نازل فيه تلطيش وخليته يجيب دم من كل ناحية

من امتى الضرب بيجيب فايدة ولا بيقوم شخص مالت عليه الدنيا

اعتقد ان ضربك ده مبياثرشى فيه لان ضرب الزمن ليه اقوى

اعتقد ان اى ضربه بتوجهاله بتزيد من كرهه للناس والمجتمع

اعتقد من وجهة نظرى انك لو كنت كلمته بالعقل احتمال يجيب معاه نتيجة

بس اكيد كان هيبقالك ثواب

لكن بالضرب مفيش اى احتمال انه يستجيب واكيد مفيش ثواب

واخيرا وليس...............باخر

لما يكون ربنا رحمان رحيم

وستار حليم

ورسولنا كريم

وامرنا ان كل مسلم يستر اخيه المسلم

يبقى عيب اوى علينا كمسلمين اننا نهيـــــن انسان قبل ما يكون حرامى


 ادام كل الناس كده ليه اصلااا الضرب يكون بغباء كده 

فضلا على ذالك


قول رسولنا الكريم صلوات ربى عليه وسلامه

*من ستر مسلما ستره الله يوم القيامة*

وكم نحن بحاجة الى ستر الله يوم لا ظل الا ظله